Uzavření manželství/partnerství od 1.1.2025
Základní zobrazení / Rozšířené zobrazení / Plné zobrazení
-
Označení - pojmenování - životní situace
Uzavření manželství/partnerství od 1.1.2025
-
Základní informace k životní situaci
Manželství je trvalý svazek muže a ženy vzniklý způsobem, který stanoví občanský zákoník.
Partnerství je trvalý svazek dvou lidí stejného pohlaví, který se uzavírá stejným způsobem jako manželství.
Uzavřít manželství/partnerství na území České republiky lze formou občanského nebo církevního sňatku.
Manželství/partnerství vzniká svobodným a úplným souhlasným projevem vůle snoubenců, kteří hodlají vstoupit do manželství/partnerství, že spolu vstupují do manželství/partnerství. Sňatečný obřad je veřejný a slavnostní, činí se v přítomnosti dvou svědků.
Manželství/partnerství se uzavírá tak, že osoba jednající za orgán veřejné moci, anebo osoba, která jedná za orgán oprávněné církve, položí snoubencům jako oddávající otázku, zda spolu chtějí vstoupit do manželství/partnerství; kladnou odpovědí obou snoubenců vznikne manželství/partnerství.
Formou církevního sňatku lze uzavřít manželství/partnerství před osobou pověřenou oprávněnou církví nebo náboženskou společností.
Formou občanského sňatku lze uzavřít manželství/partnerství před:
- starostou, místostarostou nebo pověřeným členem zastupitelstva obce, městské části hlavního města Prahy, městského obvodu nebo městské části územně členěného statutárního města, které jsou matričním úřadem, a to pouze ve správním obvodu tohoto matričního úřadu,
- starostou, místostarostou nebo pověřeným členem zastupitelstva obce, městské části hlavního města Prahy, městského obvodu nebo městské části územně členěného statutárního města, které nejsou matričním úřadem, a to pouze ve správním obvodu této obce, městské části hlavního města Prahy, městských obvodů nebo městských částí územně členěných statutárních měst,
- primátorem hlavního města Prahy, náměstkem primátora hlavního města Prahy nebo pověřeným členem zastupitelstva hlavního města Prahy, jakož i před primátorem statutárního města, náměstkem primátora statutárního města nebo pověřeným členem zastupitelstva statutárního města, a to pouze ve správním obvodu hlavního města Prahy nebo statutárního města.
- Snoubenci mohou projevit vůli, že spolu vstupují do manželství, i před poslancem nebo senátorem, a to ve správním obvodu kteréhokoli matričního úřadu. Snoubenci předloží matričnímu úřadu písemné prohlášení poslance nebo senátora, že přijme jejich prohlášení o vstupu do manželství.
Prohlášení o uzavření manželství/partnerství musí být učiněno v přítomnosti matrikáře příslušného matričního úřadu.
Jedná-li se o občanský sňatek, uskutečňuje se sňatečný obřad na místě, které k tomu určí orgán veřejné moci provádějící sňatečný obřad a v termínech stanovených radou obce. Místem určeným pro konání svatebních obřadů u Úřadu městského obvodu Radvanice a Bartovice je obřadní síň v budově radnice městského obvodu Radvanice a Bartovice na adrese Těšínská 87/281, 716 00 Ostrava-Radvanice. Matriční úřad může povolit na základě žádosti snoubenců uzavření manželství/partnerství na kterémkoli vhodném místě ve svém správním obvodu nebo mimo dobu stanovenou radou obce.
Jedná-li se o církevní sňatek, uskutečňuje se sňatečný obřad na místě určeném vnitřními předpisy oprávněné církve.
Před uzavřením církevního sňatku musí být vydáno osvědčení, že snoubenci splnili všechny požadavky pro uzavření sňatku. Osvědčení vydá příslušný matriční úřad, v jehož správním obvodu má být manželství/partnerství uzavřeno. Osvědčení má platnost 6 měsíců od data vydání. K žádosti o vydání osvědčení předloží snoubenci matričnímu úřadu stejné doklady jako snoubenci, kteří budou uzavírat občanský sňatek.
-
Kdo je oprávněn v této věci jednat(podat žádost apod.)
Snoubenci nebo zplnomocněný zástupce jednoho ze snoubenců.
-
Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace
Snoubenci před uzavřením manželství/partnerství vyplní dotazník k uzavření manželství/partnerství (k dispozici na kterémkoliv matričním úřadě) a předloží potřebné předepsané doklady, jimiž prokazují právní způsobilost k uzavření manželství/partnerství. Rozsah předkládaných dokladů je upraven zákonem č. 301/2000 Sb., o matrikách, jménu a příjmení a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů tak, aby bylo možné spolehlivě prokázat, že jsou splněny všechny podmínky pro uzavření manželství/partnerství stanovené občanským zákoníkem.
Předkládané doklady musí mít náležitosti veřejných listin. Jsou-li vystaveny orgány cizích států, musí být opatřeny potřebnými ověřeními, nestanoví-li mezinárodní smlouva jinak a úředně přeloženy do českého jazyka – podrobné informace sdělí kterýkoli matriční úřad.
-
Jakým způsobem můžete zahájit řešení této životní situace
Po výběru místa svatebního obřadu se snoubenci obrátí na matriční úřad, do jehož správního obvodu vybraná lokalita k uzavření manželství/partnerství spadá. U tohoto matričního úřadu lze domluvit místo a termín uzavření manželství/partnerství, má-li být manželství/partnerství uzavřeno občanskou formou.
S žádostí o vydání osvědčení o splnění požadavků občanského zákoníku pro uzavření církevního sňatku se snoubenci obrátí osobně na matriční úřad, v jehož správním obvodu má být manželství/partnerství uzavřeno. Bližší informace sdělí matriční úřad.
-
Na které instituci životní situaci řešit
Matriční úřad podle místa uzavření manželství/partnerství.
-
Kde, s kým a kdy můžete tuto životní situaci řešit
Matrika, odbor organizační a vnitřních věcí Úřadu městského obvodu Radvanice a Bartovice,
Těšínská 87/281, 716 00 Ostrava-RadvaniceÚřední hodiny:
Pondělí: 8:00 - 11:30
12:30 - 17:00 Středa: 8:00 - 11:30 12:30 - 17:00
Bc. Šárka Krkošková
vedoucí odboru organizačního a vnitřních věcí
599416121 14 / Ostrava - Radvanice, Těšínská 87/281 Místem stanoveným k provádění sňatečných obřadů u Úřadu městského obvodu Radvanice a Bartovice je obřadní síň Úřadu městského obvodu Radvanice a Bartovice, Těšínská 87/281, Ostrava-Radvanice a stanovená doba k provádění sňatečných obřadů u Úřadu městského obvodu Radvanice a Bartovice je každá sobota.
-
Jaké doklady je nutné mít s sebou
-
Snoubenec, který je občanem České republiky a je přihlášen k trvalému pobytu v České republice, je povinen matričnímu úřadu prokázat svoji totožnost a k dotazníku k uzavření manželství připojit:
- rodný list,
- doklad o státním občanství,
- výpis údajů z informačního systému evidence obyvatel (dále jen "výpis z evidence obyvatel") o místě trvalého pobytu,
- výpis z evidence obyvatel o osobním stavu,
- pravomocný rozsudek o rozvodu předchozího manželství, nebo úmrtní list zemřelého manžela, popřípadě pravomocné rozhodnutí soudu o zrušení partnerství, nebo úmrtní list zemřelého partnera.
Doklad není nutné předkládat, pokud si skutečnost v něm uvedenou matriční úřad může ověřit z jím vedené matriční knihy, ze základního registru obyvatel, z informačního systému evidence obyvatel, z informačního systému cizinců, z informačního systému evidence občanských průkazů nebo z informačního systému evidence cestovních dokladů.
Snoubenec, který je občanem České republiky a má trvalý pobyt v cizině, je povinen prokázat svoji totožnost a k předepsanému tiskopisu připojit doklady uvedené výše, nebo jim odpovídající obdobné doklady, pokud jsou cizím státem vydávány.
Snoubenec, který je cizincem, k dotazníku k uzavření manželství připojí:
- rodný list,
- doklad o státním občanství,
- doklad o právní způsobilosti k uzavření manželství, je-li cizím státem vydáván,
- potvrzení o osobním stavu a pobytu, je-li cizím státem vydáváno,
- úmrtní list zemřelého manžela, jde-li o ovdovělého cizince; tento doklad není třeba předkládat, je-li tato skutečnost uvedena v dokladu o právní způsobilosti k uzavření manželství,
- pravomocný rozsudek o rozvodu manželství, je-li cizinec, který chce uzavřít manželství, rozvedený,
- potvrzení o tom, že bude manželství v domovském státě cizince uznáno za platné, je-li uzavíráno zástupcem,
- pravomocné rozhodnutí soudu o zrušení partnerství, anebo úmrtní list zemřelého partnera, jde-li o cizince, který žil v partnerství,
- doklad, kterým je možné prokázat totožnost.
Jeli snoubenec cizincem a zdržuje-li se trvale v jiném státě, než ve státě, jehož je občanem, k dotazníku k uzavření manželství připojí potvrzení o osobním stavu a pobytu i z toho státu. Údaje o občanství, způsobilosti, stavu a pobytu mohou být uvedeny v jednom dokladu; státní občanství lze rovněž prokázat cestovním dokladem.
Snoubenec, který je cizincem, předloží matričnímu úřadu před uzavřením manželství potvrzení vydané Policií České republiky o oprávněnosti pobytu na území České republiky; to neplatí, jde-li o občana členského státu Evropské unie, smluvního státu Dohody o Evropském hospodářském prostoru nebo Švýcarské konfederace nebo jeho rodinné příslušníky. Toto potvrzení nesmí být ke dni uzavření manželství starší 7 pracovních dnů.
Doklad o právní způsobilosti k uzavření manželství nesmí být k datu uzavření manželství starší 6 měsíců.
Jsou-li pro to důležité důvody, může krajský úřad, v jehož správním obvodu má být manželství uzavřeno, na žádost snoubenců povolit, aby projev vůle jednoho ze snoubenců o vstupu do manželství za něj učinil jeho zmocněnec. Plná moc musí obsahovat náležitosti stanovené v § 669 odst. 2 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů.
Jsou-li k uzavření manželství předkládány cizozemské doklady, je třeba, aby měly náležitosti veřejné listiny, tj. musí být opatřeny potřebnými ověřeními, nestanoví-li mezinárodní smlouva jinak a úředně přeloženy do českého jazyka. Předkládané pravomocné cizí rozhodnutí o rozvodu manželství v případě, že je jedním z účastníků řízení státní občan České republiky, se uznává na území České republiky na základě rozhodnutí Nejvyššího soudu České republiky, nestanoví-li mezinárodní smlouva jinak (bližší informace sdělí kterýkoliv matriční úřad).
-
-
Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici
-
Dotazník k uzavření manželství je k dispozici na kterémkoli matričním úřadu.
-
-
Jaké jsou správní a jiné poplatky a jak je máte uhradit
Zpoplatněno je uzavření manželství/partnerství mezi snoubenci,
- nemají-li ani jeden trvalý pobyt na území České republiky 5 000 Kč
- z nichž pouze jeden má trvalý pobyt na území České republiky 3 000 Kč
Vydání povolení uzavřít manželství/partnerství mimo stanovenou dobu nebo mimo úředně určenou místnost je zpoplatněno částkou 3 000 Kč.
Přítomnost matrikáře u prohlášení snoubenců, že spolu vstupují do manželství/partnerství, před starostou, místostarostou nebo pověřeným členem zastupitelstva městského obvodu, který není matričním úřadem, není-li ani jeden za snoubenců přihlášen k trvalému pobytu v tomto městském obvodu (poplatek se nevybírá, pokud je dán důvod pro vybrání poplatku za uzavření manželství mimo stanovenou dobu a místo) 1 000 Kč.
V ostatních případech není správní poplatek za uzavření manželství/partnerství stanoven.
Za vydání vysvědčení o právní způsobilosti k uzavření manželství/partnerství v cizině nebo s cizincem je stanoven správní poplatek poplatek ve výši 500 Kč.
Za vydání osvědčení k uzavření manželství/partnerství církevní formou je stanoven správní poplatek ve výši 500 Kč.
Za vystavení druhopisu matričního dokladu je stanoven správní poplatek ve výši 300 Kč.
Za vydání vícejazyčného standardního formuláře k matričnímu dokladu je stanoven správní poplatek ve výši 100 Kč.
Vystavení prvopisu matričního dokladu je bez poplatku.
Poplatky se platí v hotovosti nebo bezhotovostně platební kartou před provedením úkonu.
-
Jaké jsou lhůty pro vyřízení
Lhůty nejsou stanoveny.
-
Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace
Pokud je snoubenec neslyšící, hluchoslepý, němý nebo nemluví nebo nerozumí česky, je nutná při prohlášení o uzavření manželství/partnerství přítomnost tlumočníka. Bez přítomnosti tlumočníka nelze prohlášení o uzavření manželství/partnerství v těchto případech učinit.
Prohlášení o uzavření manželství/partnerství se činí veřejně a slavnostním způsobem v přítomnosti dvou svědků. Po uzavření manželství/partnerství se do matriční knihy a oddacího listu zapisují jména, příjmení a rodná čísla svědků; jde-li o cizince, který nemá rodné číslo, datum a místo jeho narození. Svědek se u uzavření manželství/partnerství prokazuje průkazem totožnosti, tzn. občanským průkazem nebo cestovním pasem.
-
Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány
Po uzavření manželství/partnerství je vydán oddací list.
-
Elektronická služba, kterou lze využít
Podání žádosti o uzavření manželství elektronicky prozatím zákon o matrikách neumožňuje.
-
Podle kterého právního předpisu se postupuje
- Zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů
- Zákon č. 301/2000 Sb., o matrikách, jménu a příjmení a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů
- Zákon č. 3/2002 Sb., o svobodě náboženského vyznání a postavení církví a náboženských společností a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů
- Zákon č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů
- Vyhláška č. 207/2001 Sb., kterou se provádí zákon č. 301/2000 Sb., o matrikách, jménu a příjmení a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů
-
Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují
V případě nevyhovění žádosti o vydání osvědčení a žádosti o povolení uzavřít manželství/partnerství mimo úředně stanovený termín nebo úředně stanovenou místnost je možno podat odvolání do 15 dnů ode dne doručení rozhodnutí prostřednictvím úřadu, který rozhodnutí vydal.
-
Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinností
Sankce nejsou stanoveny.
-
Příslušné informace můžete získat také z jiných zdrojů nebo v jiné formě
Internetové stránky Ministerstva vnitra České republiky
-
Popis byl naposledy aktualizován
04.02.2025
-
Datum konce platnosti popisu
Neuvedeno