Radnice

Zvláštní matrika - zápisy matričních událostí

Základní zobrazení / Rozšířené zobrazení / Plné zobrazení

  1. Označení - pojmenování - životní situace

    Zvláštní matrika - zápisy matričních událostí

  2. Základní informace k životní situaci

    Do zvláštní matriky se zapisují matriční události - narození, uzavření manželství, vznik registrovaného partnerství a úmrtí - státních občanů ČR, ke kterým došlo v cizině

  3. Kdo je oprávněn v této věci jednat(podat žádost apod.)

    O zápis narození do zvláštní matriky může požádat:
    - fyzická osoba , které se zápis týká nebo členové její rodiny (manžel, rodiče, děti, prarodiče, vnuci, pravnuci, její sourozenci a zmocněnci těchto osob.
    O zápis manželství do zvláštní matriky může požádat:
    - fyzická osoba , které se zápis týká nebo členové její rodiny (manžel, rodiče, děti, prarodiče, vnuci, pravnuci, její sourozenci a zmocněnci těchto osob
    O zápis registrovaného partnerství do zvláštní matriky může požádat:
    - fyzická osoba , které se zápis týká a zmocněnec této osoby.
    O zápis úmrtí do zvláštní matriky může požádat:
    - fyzická osoba , které se zápis týká nebo členové její rodiny (manžel, rodiče, děti, prarodiče, vnuci, pravnuci, její sourozenci a zmocněnci těchto osob
    - fyzická osoba, které jsou známy osobní údaje zemřelého, a která předkládá listiny potřební k zápisu úmrtí

  4. Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace

    Žadatel vyplní příslušný formulář žádosti o zápis do zvláštní matriky a doloží stanovené doklady. Příslušný úřad, u kterého se žádost o zápis podá, ověří totožnost žadatele a společně s předloženými doklady zašle žádost na zvláštní matriku, která sídlí v Brně na Úřadu městské části Brno-Střed.
    Pokud má žádost i předložené doklady všechny náležitosti, zvláštní matrika provede zápis matriční události do příslušné matriční knihy a následně vyhotoví matriční doklad, který bude zaslán žadateli do vlastních rukou. Nebude-li mít podání stanovené náležitosti, vyzve zvláštní matrika žadatele, aby v určené lhůtě vady odstranil. Pokud tak žadatel neučiní, bude řízení o zápis do zvláštní matriky zastaveno.

  5. Jakým způsobem můžete zahájit řešení této životní situace

    Podáním žádosti o zápis do zvláštní matriky:
    - na kterémkoliv matričním úřadu
    - na zastupitelském úřadu ČR v cizině
    - na krajském úřadu, před nímž občan složil státoobčanský slib nebo učinil prohlášení o nabytí státního občanství ČR
    - popř. přímo na zvláštní matrice
    a předložením stanovených dokladů

  6. Na které instituci životní situaci řešit

    Odbor organizační a vnitřních věcí

  7. Kde, s kým a kdy můžete tuto životní situaci řešit

    Úřad městského obvodu Radvanice a Bartovice, odbor organizační a vnitřních věcí – matrika, Těšínská 87/281, 1.patro, dveře č. 14
    úřední dny pondělí a středa: 8.00 – 17.00 hod., další dny dle telefonické dohody
    Marcela Bartková – tel. 599 416 120

    Marcela Bartková
    referent odboru organizačního a vnitřních věcí
    599416120 14 / Ostrava - Radvanice, Těšínská 87/281
  8. Jaké doklady je nutné mít s sebou

    K žádosti o zápis do zvláštní matriky je třeba přiložit:
    - cizozemský matriční doklad osoby, které se zápis týká (rodný, oddací, úmrtní list, doklad o vzniku registrovaného partnerství). Tyto doklady musí být opatřeny předepsanými ověřeními a úředním překladem do českého jazyka
    - doklad o státním občanství osoby, které se zápis týká (občanský průkaz, cestovní pas, osvědčení o státním občanství, Listina o udělení státního občanství ČR). Osvědčení o státním občanství dětí narozených v cizině vydá Úřad městské části Praha 1, Vodičkova 18
    - úředně ověřenou plnu moc, pokud žádost vyřizuje zmocněnec žadatele
    Příp. další doklady k ověření správnosti matričních skutečností:
    - u zápisu narození - oddací list rodičů, doklad o určení otcovství apod.
    - u zápisu manželství - rodné listy snoubenců, pravomocný rozsudek soudu o rozvodu (u rozvedených), příp. úmrtní list zemřelého manžela (u ovdovělých), dohoda o příjmení po uzavření manželství
    - u zápisu úmrtí - rodný, příp. oddací list zemřelého, doklad o skončení předchozího manželství (rozsudek o rozvodu u rozvedených, úmrtní list druhého manžela u ovdovělých)

  9. Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici

    Žádost o zápis do zvláštní matriky v Brně – formulář k dispozici na matričním úřadě nebo na www.stred.brno.cz

  10. Jaké jsou správní a jiné poplatky a jak je máte uhradit

    Správní ani jiné poplatky nejsou stanoveny.

  11. Jaké jsou lhůty pro vyřízení

    Záležitost vyřizuje Úřad městské části Brno – střed, zvláštní matrika podle pořadí došlých žádostí ve lhůtě 30 dnů

  12. Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace

    Další účastníci postupu nejsou stanoveni.

  13. Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány

    Další činnosti nejsou požadovány

  14. Elektronická služba, kterou lze využít

    elektronickou službu nelze využít

  15. Podle kterého právního předpisu se postupuje

    - zákon č. 301/2000 Sb., o matrikách, jménu a příjmení a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů
    - vyhláška č. 207/2001, kterou se provádí zákon č. 301/2000 Sb., o matrikách, jménu a příjmení a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů

  16. Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují

    Opravné prostředky nejsou stanoveny.

  17. Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinností

    Sankce nejsou stanoveny.

  18. Příslušné informace můžete získat také z jiných zdrojů nebo v jiné formě
  19. Související životní situace a návody, jak je řešit
  20. Popis byl naposledy aktualizován

    19.03.2015

  21. Datum konce platnosti popisu

    Neuvedeno