Radnice

ZÁPISY: NAROZENÍ, UZAVŘENÍ MANŽELSTVÍ, VZNIKU REGISTROVANÉHO PARTNERSTVÍ NEBO ÚMRTÍ STÁTNÍCH OBČANŮ ČR V CIZINĚ – ZVLÁŠTNÍ MATRIKA V BRNĚ

Základní zobrazení / Rozšířené zobrazení / Plné zobrazení

  1. Označení - pojmenování - životní situace

    ZÁPISY: NAROZENÍ, UZAVŘENÍ MANŽELSTVÍ, VZNIKU REGISTROVANÉHO PARTNERSTVÍ NEBO ÚMRTÍ STÁTNÍCH OBČANŮ ČR V CIZINĚ – ZVLÁŠTNÍ MATRIKA V BRNĚ

  2. Základní informace k životní situaci

    Matriční knihy, do kterých se zapisuje narození, uzavření manželství, vznik registrovaného partnerství a úmrtí státních občanů České republiky, ke kterým došlo v cizině, vede Úřad městské části města Brna, Brno-střed (dále jen "zvláštní matrika").

      Do zvláštní matriky se zapisují narození, uzavření manželství, registrace partnerství a úmrtí státních občanů České republiky, ke kterým došlo na:

      • území cizího státu,
      • zastupitelském úřadu České republiky,
      • lodi nebo v letadle mimo území České republiky,
      • místě, které nepatří pod pravomoc žádného státu.

      Do zvláštní matriky se dále zapisují manželství, která byla v případě, že byl život snoubence přímo ohrožen, uzavřena před:

      • kapitánem lodi plující pod vlajkou České republiky,
      • kapitánem letadla registrovaného v České republice a
      • velitelem vojenské jednotky České republiky v zahraničí.
    1. Kdo je oprávněn v této věci jednat(podat žádost apod.)

      O zápis narození do zvláštní matriky může požádat:

      • fyzická osoba, které se zápis týká
      • členové její rodiny (tj. rodiče, děti, prarodiče, vnuci, pravnuci, manžel) a sourozenci
      • zplnomocnění zástupci na základě předložené plné moci.

      O zápis manželství do zvláštní matriky může požádat:

      • fyzická osoba, které se zápis týká
      • členové její rodiny (tj. rodiče, děti, prarodiče, vnuci, pravnuci, manžel) a sourozenci na základě předložené plné moci, ve které musí být výslovně uvedena dohoda snoubenců o užívání jejich příjmení a příjmení jejich společných dětí po uzavření manželství
      • zplnomocnění zástupci na základě předložené plné moci, ve které musí být výslovně uvedena dohoda snoubenců o užívání jejich příjmení a příjmení jejich společných dětí po uzavření manželství.

      O zápis registrovaného partnerství do zvláštní matriky může požádat:

      • fyzická osoba, které se zápis týká
      • zplnomocnění zástupci na základě předložené plné moci.

      O zápis úmrtí do zvláštní matriky mohou požádat:

      • členové rodiny zemřelého (tj. rodiče, děti, prarodiče, vnuci, pravnuci, manžel) a sourozenci, případně jejich zplnomocnění zástupci
      • fyzická osoba, které jsou známy osobní údaje zemřelého, a která předkládá listiny potřebné k zápisu úmrtí.
    2. Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace

      Žadatel o zápis do zvláštní matriky vyplní příslušný formulář žádosti o zápis do zvláštní matriky a doloží zákonem stanovené doklady. Totožnost žadatele zjistí a ověří matrikář matričního úřadu, případně příslušný pracovník zastupitelského úřadu ČR v zahraničí, prostřednictvím kterého je žádost o zápis podávána.

      Pokud zvláštní matrika obdrží podání, které obsahuje všechny zákonem stanovené náležitosti, bude proveden zápis do příslušné matriční knihy a následně vyhotoven matriční doklad, který bude zaslán na adresu odesilateli.

      Nebude-li mít podání všechny zákonem stanovené náležitosti, vyzve zvláštní matrika žadatele, aby tyto ve stanovené lhůtě odstranil. Jestliže tak žadatel neučiní, bude správní řízení o zápis do zvláštní matriky zastaveno.

    3. Jakým způsobem můžete zahájit řešení této životní situace

      Podáním žádosti o zápis do zvláštní matriky u zastupitelského úřadu ČR, prostřednictvím kteréhokoli matričního úřadu na území ČR, případně osobně přímo na oddělení zvláštní matriky.

    4. Na které instituci životní situaci řešit

      Žádost o zápis do zvláštní matriky lze podat u:

      • zastupitelského úřadu České republiky nebo
      • kteréhokoli matričního úřadu.
    5. Kde, s kým a kdy můžete tuto životní situaci řešit

      Matrika, odbor vnitřních věcí Úřadu městského obvodu Radvanice a Bartovice
      Těšínská 87/281, 716 00 Ostrava-Radvanice

      Úřední hodiny:

      Pondělí:

      8:00 - 11:30

      12:30 - 17:00
      Středa: 8:00 - 11:30 12:30 - 17:00

      Bc. Šárka Krkošková 

      vedoucí odboru organizačního a vnitřních věcí

       599416121 14 / Ostrava - Radvanice, Těšínská 87/281
      Marcela Bartková
      referent odboru organizačního a vnitřních věcí
      +420599416120 14 / Ostrava - Radvanice, Těšínská 87/281
    6. Jaké doklady je nutné mít s sebou
      • cizozemský matriční doklad, který se týká matriční události (narození, uzavření manželství, uzavření registrovaného partnerství, úmrtí), která má být do zvláštní matriky zapsána, opatřený náležitými ověřeními a úředním překladem do českého jazyka
        • doklad o státním občanství České republiky osoby, které se zápis týká (tj. občanský průkaz, cestovní pas, osvědčení o státním občanství ČR, případně listina o udělení státního občanství ČR)
        • další doklady potřebné k ověření správnosti matričních skutečností, nelze-li je prokázat výše uvedenými doklady
          • u zápisu narození - oddací list rodičů, pravomocné rozhodnutí o povolení změny příjmení, doklad o určení otcovství apod.
          • u zápisu manželství, registrovaného partnerství - rodné listy snoubenců/ partnerů, pravomocné rozhodnutí soudu o rozvodu předchozího manželství u rozvedených, úmrtní list zemřelého manžela/partnera u ovdovělých, pravomocné rozhodnutí soudu o zániku partnerství, pravomocné rozhodnutí o povolení změny příjmení apod.
          • u zápisu úmrtí - rodný, případně oddací list zemřelého, rozhodnutí soudu o rozvodu manželství u rozvedených, úmrtní list manžela u ovdovělých apod.
    7. Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici

      Formuláře žádostí o zápis do zvláštní matriky jsou k dispozici na všech matričních úřadech, na zastupitelských úřadech ČR v zahraničí, případně jej získáte přímo na oddělení zvláštní matriky nebo na internetových stránkách ÚMČ Brno-střed.

    8. Jaké jsou správní a jiné poplatky a jak je máte uhradit

      Za provedení zápisu do matričních knih vedených zvláštní matrikou a vydání prvopisu matričního dokladu (rodného, oddacího nebo úmrtního listu) se nevybírá žádný správní poplatek.

      Za vydání druhopisu matričního dokladu je třeba uhradit správní poplatek ve výši 100 Kč.

    9. Jaké jsou lhůty pro vyřízení

      Záležitost vyřizuje Úřad městské části Brno – střed, zvláštní matrika podle pořadí došlých žádostí ve lhůtě 30 dnů

    10. Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace

      Další účastníci postupu nejsou stanoveni.

    11. Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány

      Další činnosti nejsou požadovány

    12. Elektronická služba, kterou lze využít

      elektronickou službu nelze využít

    13. Podle kterého právního předpisu se postupuje
      • Zákon č. 301/2000 Sb., o matrikách, jménu a příjmení a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů
      • Vyhláška č. 207/2001 Sb., kterou se provádí zákon č. 301/2000 Sb., o matrikách, jménu a příjmení a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů
      • Zákon č. 89/2012 Sb., občasnký zákoník, ve znění pozdějších předpisů
      • Zákon č. 115/2006 Sb., o registrovaném partnerství a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů
    14. Jaké jsou související předpisy

      - zákon č. 500/2004 Sb., správní řád
      - zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník

    15. Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují

      Proti rozhodnutí o přerušení nebo zastavení řízení o zápis do zvláštní matriky může žadatel o zápis do 15 dnů od doručení rozhodnutí podat odvolání k Odboru vnitřních věcí Magistrátu města Brna, Malinovského nám. 3, Brno, a to cestou Odboru matrika, ÚMČ města Brna, Brno-střed prostřednictvím podatelny Úřadu městské části města Brna, Brno-střed, Dominikánská 2, Brno.

    16. Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinností

      Sankce nejsou stanoveny.

    17. Nejčastější dotazy na toto téma a odpovědi na ně
    18. Další související informace

      Další informace najdete na www stránkách: www.stred.brno.cz

    19. Příslušné informace můžete získat také z jiných zdrojů nebo v jiné formě
    20. Související životní situace a návody, jak je řešit
    21. Za správnost návodu odpovídá útvar

      Úřad městského obvodu Radvanice a Bartovice, odbor organizační a vnitřních věcí

    22. Kontaktní osoba

      Marcela Bartková

      Marcela Bartková
      referent odboru organizačního a vnitřních věcí
      +420599416120 14 / Ostrava - Radvanice, Těšínská 87/281
    23. Popis je zpracován podle právního stavu ke dni
    24. Popis byl naposledy aktualizován

      26.10.2023

    25. Datum konce platnosti popisu

      Neuvedeno

    26. Případná upřesnění a poznámky k řešení životní situace

      sídlo zvláštní matriky: ÚMČ města Brna, Brno-střed, zvláštní matrika, Dominikánská 2, Brno.