Povolování staveb, stavebních úprav a odstraňování staveb

Základní zobrazení / Rozšířené zobrazení / Plné zobrazení

  1. Označení - pojmenování - životní situace

    Povolování staveb, stavebních úprav a odstraňování staveb

  2. Základní informace k životní situaci

    Prvním krokem procesu povolení stavby je vydání územního rozhodnutí.

    Podle záměru se jedná o:

    rozhodnutí o umístění stavby

    rozhodnutí o změně využití území

    rozhodnutí o změně stavby a o změně vlivu stavby na využití území

    rozhodnutí o dělení nebo scelování pozemků je v působnosti úřadů městských obvodů

    rozhodnutí o ochranném pásmu

    Dále může následovat:

    U obecného stavebního úřadu a speciálního stavebního úřadu:

    ohlášení stavby, stavební povolení, oznámení posuzované stavby autorizovaným inspektorem, povolení změny stavby před jejím dokončením, vydání kolaudačního souhlasu, oznámení o užívání stavby, vydání kolaudačního rozhodnutí, změna v užívání stavby, odstranění stavby

     -          Stavební úprava, (při které se zachovává vnější půdorysné i výškové ohraničení stavby, např. výměna oken, zateplení fasády*) - nevyžaduje povolení stavebního úřadu

    * nesmí však negativně ovlivnit požární bezpečnost stavby, nesmí jít o stavbu, která je kulturní památkou,   nesmí se zasáhnout do nosných konstrukcí stavby

     -          Stavba (altán, přístřešek apod.) do 25 m2 zastavěné plochy a do 5 m výšky s jedním nadzemním podlažím, podsklepená nejvýše do hloubky 3 m na pozemku rodinného domu nebo stavby pro rodinnou rekreaci, která souvisí nebo podmiňuje bydlení nebo rodinnou rekreaci, neslouží k výrobě nebo skladování hořlavých látek nebo výbušnin, nejedná se o jaderné zařízení nebo o stavbu pro podnikatelskou činnost, je v souladu s územně plánovací dokumentací, je umísťována v odstupové vzdálenosti od společných hranic pozemků nejméně 2 m, plocha částí pozemku schopného vsakovat dešťové vody po jejím umístění bude nejméně 50 % z celkové plochy pozemku rodinného domu nebo stavby pro rodinnou rekreaci - nevyžaduje rozhodnutí o umístění stavby ani územní souhlas

     -          Skleník do 40 m2 zastavěné plochy a do 5 m výšky umístěný v odstupové vzdálenosti nejméně 2 m od hranice pozemku, bez podsklepení – nevyžaduje rozhodnutí o umístění stavby ani územní souhlas

    -          Bazén do 40 m2 zastavěné plochy na pozemku rodinného domu nebo pozemku pro rodinnou rekreaci v zastavěném území umístěný v odstupové vzdálenosti nejméně 2 m od hranic pozemku - nevyžaduje rozhodnutí o umístění stavby ani územní souhlas

  3. Kdo je oprávněn v této věci jednat(podat žádost apod.)

    Žadatelem o územní rozhodnutí a ostatní rozhodnutí a povolení může být právnická nebo fyzická osoba způsobilá k jednání, která je jednoznačně identifikovatelná ve smyslu § 37 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů.

  4. Jakým způsobem můžete zahájit řešení této životní situace

    Podáním žádosti včetně příloh.

  5. Na které instituci životní situaci řešit

    Úřad městského obvodu Radvanice a Bartovice, odbor stavebního řádu, dopravy a životního prostředí,  Těšínská 87/281, 716 00  Ostrava – Radvanice

  6. Kde, s kým a kdy můžete tuto životní situaci řešit
    Ing. Jana Lutonská
    referent stavebního řádu
    +420599416144 B2 / Ostrava - Radvanice, Těšínská 87/281 Stavební úřad
    Ing. Věra Raisová
    vedoucí odboru stavebního řádu, dopravy a životního prostředí
    +420599416142 B1 / Ostrava - Radvanice, Těšínská 87/281
    Věra Tomášková
    referent stavebního řádu
    +420599416141 B3 / Ostrava - Radvanice, Těšínská 87/281
  7. Jaké doklady je nutné mít s sebou

    Průkaz totožnosti.

  8. Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici

    Ohlášení odstranění ZDE

    Ohlášení stavby ZDE

    Žádost o stavební povolení ZDE

    Žádost o vydání kolaudačního souhlasu ZDE

    Oznámení stavebního záměru s certifikátem autorizovaného inspektora ZDE

    Oznámení změny v užívání stavby ZDE

    Žádost o povolení předčasného užívání stavby ZDE

    Žádost o vydání rozhodnutí o dělení nebo scelování pozemků ZDE

    Žádost o vydání rozhodnutí o umístění stavby ZDE

    Žádost o vydání rozhodnutí o změně využití území ZDE

    Žádost o vydání společného rozhodnutí a stavebního povolení ZDE

    Žádost o přidělení č.p./č.ev. ZDE

    Společné oznámení záměru ZDE

    Oznámení záměru ZDE

    Ohlášení dokončení stavby ZDE

     

     

  9. Jaké jsou správní a jiné poplatky a jak je máte uhradit
  10. Jaké jsou lhůty pro vyřízení

    Dle § 71 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů činí lhůta u správních řízení stavebního úřadu 60 dnů od zahájení řízení.

  11. Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace
  12. Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány
  13. Elektronická služba, kterou lze využít
  14. Podle kterého právního předpisu se postupuje
  15. Jaké jsou související předpisy
  16. Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují
  17. Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinností
  18. Nejčastější dotazy na toto téma a odpovědi na ně
  19. Další související informace
  20. Příslušné informace můžete získat také z jiných zdrojů nebo v jiné formě
  21. Související životní situace a návody, jak je řešit
  22. Za správnost návodu odpovídá útvar
  23. Kontaktní osoba
  24. Popis je zpracován podle právního stavu ke dni
  25. Popis byl naposledy aktualizován

    13.01.2021

  26. Datum konce platnosti popisu

    Neuvedeno

  27. Případná upřesnění a poznámky k řešení životní situace