Nepříznivá sociální situace – nezaměstnanost, nízký příjem, hrozba ztráty bydlení, hrozba sociálního vyloučení apod.
Základní zobrazení / Rozšířené zobrazení / Plné zobrazení
-
Označení - pojmenování - životní situace
Nepříznivá sociální situace – nezaměstnanost, nízký příjem, hrozba ztráty bydlení, hrozba sociálního vyloučení apod.
-
Základní informace k životní situaci
V návaznosti na vzniklou situaci sociální pracovník např.:
- pomáhá při orientaci v systému sociálních a zdravotních služeb, popřípadě při výběru vhodné sociální služby (např. azylové domy, domovy pro seniory, odlehčovací služby, pečovatelská služba),
- poskytuje poradenství v návaznosti na jednotlivé dávkové systémy sociální ochrany obyvatelstva (např. dávky důchodového a nemocenského pojištění, dávky státní sociální podpory, dávky pomoci v hmotné nouzi, dávky pro osoby se zdravotním postižením),
- poskytuje administrativní pomoc při vyplňování nebo kontrole žádostí o různé typy dávek,
- poskytuje pomoc při vyřizování osobních dokladů,
- pomáhá překonávat problémy s hledáním či udržením zaměstnání (např. pomoc při sestavení životopisu, výběru vhodného zaměstnání, hledání vhodné agentury práce),
- asistuje při nácviku zvládání sociálních i praktických dovedností (např. hospodaření s finančními prostředky),
- pomáhá při řešení finančních problémů (např. doprovod na jednání s věřiteli, sjednávání splátkového kalendáře, pomoc při zajištění kontaktu s exekutory),
- poskytuje kontakty a zprostředkovává jednání se specializovanými poradnami (např. poradna při finanční tísni),
- řeší problémy související se ztrátou nebo s rizikem ztráty bydlení,
- poskytuje poradenství pro osoby propuštěné z výkonu trestu odnětí svobody.
Vzhledem k tomu, že komplexní sociální práce je velmi rozsáhlá a nelze vymezit všechny možné oblasti pomoci sociálního pracovníka, doporučujeme, aby se klienti obrátili na konkrétního zaměstnance s žádostí o informaci, pomoc či spolupráci.
-
Kdo je oprávněn v této věci jednat(podat žádost apod.)
Sociální pracovník se zaměřuje na sociální práci s:
- osobami ohroženými sociálním vyloučením,
- osobami nezaměstnanými a osobami s materiálními problémy,
- osobami, které ztratily přístřeší nebo se nacházejí v nejistém či neadekvátním bydlení,
- osobami, které žijí rizikovým způsobem života,
- oběťmi agrese, trestné činnosti a domácího násilí,
- imigranty,
- osobami se zdravotním postižením nebo duševním onemocněním,
- osobami s ohrožením práv před omezením svéprávnosti,
- osobami se zdravotním postižením nebo duševním onemocněním,
- rodinami s dětmi.
-
Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace
Zvláštní podmínky nejsou stanoveny.
-
Jakým způsobem můžete zahájit řešení této životní situace
Osobní návštěva pracovníka uvedeného níže, popř. telefonický kontakt s pracovníkem.
-
Na které instituci životní situaci řešit
Statutární město Ostrava, Úřad městského obvodu Radvanice a Bartovice, Těšínská 87/281, 716 00 Ostrava – Radvanice
-
Jaké doklady je nutné mít s sebou
Při osobní návštěvě na úřadě je nutný občanský průkaz. Doložení dalších dokladů se odvíjí od řešení konkrétního problému.
-
Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici
-
Jaké jsou správní a jiné poplatky a jak je máte uhradit
-
Jaké jsou lhůty pro vyřízení
Sociální pracovník pracuje s klientem okamžitě dle jeho potřeb, popřípadě si domlouvá termíny dalších schůzek na základě dohody.
-
Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace
Na řešení sociální situace klienta se mohou podílet také rodinní příslušníci, úřady, poskytovatelé sociálních služeb a další osoby či instituce.
-
Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány
Aktivní spolupráce klienta se sociálním pracovníkem. Plnění společně stanovených úkolů tak, aby byl naplněn cíl stanovené sociální práce s klientem.
-
Elektronická služba, kterou lze využít
Tuto situaci není možné řešit prostřednictvím elektronické služby.
-
Popis byl naposledy aktualizován
06.11.2024
-
Datum konce platnosti popisu
Neuvedeno